Веселин Иванов Хаджиев, д-р по "Статистика и демография"


Обучение на бакалаври в Икономически университет-Варна

"Статистика" - за всички специалности.

 

ИЗБРАНИ ВЪПРОСИ ОТ УЧЕБНАТА ПРОГРАМА:

  1. Основни категории на статистиката.
  2. Статистическа съвкупност. Видове статистически съвкупности.
  3. Статистически признак. Видове статистически признаци.
  4. Измервания в статистиката и измерителни скали.
  5. Статистически ред. Видове статистически редове.
  6. Статистически таблици. Елементи и видове.
  7. Статистически графични изображения. Елементи и видове.
  8. Етапи на статистическото изучаване. Наблюдение, групировка и анализ.
  9. Статистически величини.
  10. Емпирични разпределения. Табличен метод за анализ на емпирични разпределения.
  11. Графичен метод за анализ на емпирични разпределения.
  12. Алгебрични средни величини.
  13. Неалгебрични средни величини.
  14. Величини на вариацията.
  15. Величини на асиметрията и ексцеса.
  16. Теоретични разпределения. Нормално разпределение.
  17. t-разпределение на Стюдент. F-разпределение на Фишер.
  18. Обща характеристика на статистическите заключения.
  19. Репрезентативни извадки.
  20. Статистическо оценяване. Точкови оценки.
  21. Стохастични грешки. Интервални оценки.
  22. Обем на репрезентативни извадки.
  23. Статистическа проверка на хипотези. Основни етапи.
  24. Проверка на хипотези за разлика между средни величини.
  25. Проверка на хипотези за разлика между относителни дялове.
  26. Корелационни зависимости. Методи за анализ на корелационни зависимости.
  27. Дисперсионен анализ.
  28. Корелационен анализ Параметрични методи.
  29. Непараметрични методи за корелационен анализ.
  30. Регресионен анализ. Методи за оценка.
  31. Еднофакторен линеен регресионен анализ.
  32. Многофакторен линеен регресионен анализ.
  33. Специфични проблеми при приложението на регресионния анализ.
  34. Динамични редове. Същност и видове.
  35. Табличен и графичен метод за анализ на динамични редове.
  36. Елементарни методи за анализ на динамични редове.
  37. Методи за анализ на вариацията на динамични редове.
  38. Методи за анализ на тенденцията на развитие.
  39. Методи за анализ на сезонните и цикличните колебания.
  40. Индекси. Познавателна същност.
  41. Динамични индекси на равнища. Динамични индекси на средни равнища.
  42. Динамични индекси на обеми. Динамични индекси на маси.
  43. Средноаритметични и среднохармонични индекси.
  44. Обща характеристика на териториалните индекси.
  45. Статистика на националния продукт. БВП.
  46. Статистика на цените. ИПЦ.
  47. Статистика на работната сила.

 

Литература:

  1. Радилов, Д, В. Хаджиев и Ст. Жекова. Статистика, Издателство «Наука и икономикат», Варна, 2010 г.
  2. Хаджиев, В. Справочник по статистика. Славена, Варна, 2009 г.

ОЦЕНЯВАНЕ

I. Редовна форма на обучение

Оценката за придобитите знания се формира въз основа на натрупаните точки от предвидените по учебна програма контроли. По учебната дисциплина «Статистика» са предвидени следните възможности за натрупване на точки:


Таблица 1.

№ по ред

Вид и форма на контрол

Брой точки

1.

Семестриален контрол

 

1.1.

Тест № 1

от 0 до 8

1.2.

Тест № 2

от 0 до 8

1.3.

Контролна работа (решаване на практическа задача)

от 0 до 14

1.4.

Корекция съгласно чл. 14

от -10 до 10

 

Максимално за семестриален контрол:

40

 

 

 

2.

Сесиен контрол

 

2.1.

Тест

от 0 до 8

2.2.

Решаване на практическа задача

от 0 до 14

2.3.

Първи въпрос

от 0 до 14

2.4.

Втори въпрос

от 0 до 14

2.5.

Събеседване

от -10 до 10

 

Максимално за сесиен контрол

60

 

 

 

 

Максимално общо:

100

Натрупаните общо точки се превръщат в оценка по шестобалната система в съответствие със следната таблица:

Таблица 2.

Натрупани точки

Оценка

88 и повече

Отличен 6

от 75 до 87

Мн.добър 5

от 60 до 74

Добър 4

от 50 до 59

Среден 3

до 49

Слаб 2

II. Задочна форма на обучение

Оценката за придобитите знания се формира въз основа на натрупаните точки от предвидените по учебна програма контроли. Съгласно чл. 8, ал. 5, при задочна форма на обучение по учебната дисциплина «Статистика» са предвидени следните възможности за натрупване на точки:


Таблица 3.

№ по ред

Вид и форма на контрол

Брой точки

1.

Семестриален контрол

 

1.1.

Тест

от 0 до 10

1.2.

Контролна работа (решаване на практическа задача)

от 0 до 20

1.3.

Корекция съгласно чл. 14

от -10 до 10

 

Максимално за семестриален контрол:

40

 

 

 

2.

Сесиен контрол

 

2.1.

Тест

от 0 до 8

2.2.

Решаване на практическа задача

от 0 до 14

2.3.

Първи въпрос

от 0 до 14

2.4.

Втори въпрос

от 0 до 14

2.5.

Събеседване

от -10 до 10

 

Максимално за сесиен контрол

60

 

 

 

 

Максимално общо:

100

Натрупаните общо точки се превръщат в оценка по шестобалната система в съответствие с таблица 2.

III. Пример

Студентите И.И., Р.Е. и А.Я. са получили следните точки:

Таблица 4.

№ по ред

Вид и форма на контрол

И.И.

Р.Е.

А.Я.

1.

Семестриален контрол

 

 

 

1.1.

Тест №1

6

6

4

1.2.

Тест №2

7

6

3

1.3.

Контролна работа

10

14

10

1.4.

Корекция съгласно чл. 14

5

8

0

 

Общо за семестриален контрол:

28

34

17

 

 

 

 

 

2.

Сесиен контрол

 

 

 

2.1.

Тест

7

8

4

2.2.

Задача

14

11

5

2.3.

Първи въпрос

12

13

7

2.4.

Втори въпрос

14

14

8

2.5.

Събеседване

6

8

-1

 

Общо за сесиен контрол

53

54

23

 

 

 

 

 

 

Общо:

81

88

40

 

 

 

 

 

 

 

 

Студентите И.И., Р.Е. и А.Я. получават следните оценки по шестобалната система:

Таблица 5.

Студенти

Общо точки

Оценки

И.И.

88

Отличен 6

Р.Е.

81

Мн. добър 5

А.Я.

40

Слаб 2

 


Обратно! Обратно в главна страница!